Is er iets mis mee als de vrouw het huis verlaat, zonder mahram, om lezingen en dergelijke bij te wonen
Shaykh al-‘Allaamah Moqbil bin Haadie al-Waadi’ie Rahimahoe Allaah
Vraag: Is er iets mis mee als de vrouw het huis verlaat, zonder mahram, om lezingen en dergelijke bij te wonen
Antwoord: [Daar is niets mis mee] mits zij toestemming van haar man heeft en er geen sprake is van een reis. En ik adviseer hem, als hij geen fitnah vreest voor haar/of dat zij fitnah vormt voor andere [mannen], om haar toestemming te geven. Voorwaar de profeet – Salla Allaahoe ‘Alayhi wa ‘ala Aalihi wa sallam - zegt
Verbied de moskeeën niet voor de dienaressen van Allaah
En hij zegt
Het zoeken van kennis is verplicht voor iedere moslim
Wanneer de man jaloers is en voor fitnah vreest, fitnah voor haar/of dat zij fitnah vormt voor andere mannen, is het aan hem om haar thuis te laten onderwijzen door vrouwen. Daarnaast moet hij tijd vrij maken voor haar om haar datgene te onderwijzen wat hij zelf geleerd heeft. Een rechtsgeschapen vrouw helpt de man in het opvoeden van de kinderen en in alle andere zaken, terwijl een zondige vrouw een man kapot kan maken en misschien de man zelfs bespioneert, en bij Allaah zoeken wij onze hulp
Het is aan ons om ons in te zetten, zoals ik mijn broeders hier ook adviseer om zich in te spannen voor hun vrouwen en tijd vrij te maken voor hun. Wanneer jij zegt: “mijn vrouw houdt niet van onderwijs en zij begrijpt het ook niet.”, dan bevindt zij zich misschien in een situatie zoals een geval waarin een broeder tegen zijn vrouw zegt, nadat hij haar onderwezen heeft: “jij bent een koe!!!” waarop zij reageert: “ Moge de vloek op jou rusten als je nu niet verdwijnt en mij nog een keer wilt onderwijzen
Kortom, als de vrouw geen onderwijs wil, moet de man haar naar rechtsgeschapen vrouwen brengen zodat deze haar kunnen onderwijzen. De man heeft de vrouw hard nodig in het uitnodigen naar Allaah, zodat ze binnen kan treden bij andere vrouwen om ze te onderwijzen want de man is hier niet toe in staat
Het is dus aan ons om ons in te spannen om onze vrouwen te onderwijzen. En bij Allaah zoeken wij onze hulp